Het is weer die tijd van het jaar – het begrotingsproces

Natuurlijk, er zit veel kennis bij Finance en Control. Maar hoe succesvol je kunt zijn wordt vooral bepaald in de samenhang van sales, marketing, product management, service en IT (en in sommige organisaties ook compliance). Alleen samen kun je een goed beeld schetsen van je marktpositie, ontwikkelingen die op je af komen en wat er nodig is om bepaalde ambities te kunnen realiseren. Hoe sneller je hen en hun perspectieven aan boord hebt, des te beter kom je voor de dag.  

Welke initiatieven hebben goed gewerkt? Welke kosten lopen uit de hand? Welke concurrent maakte het je toch lastiger dan je dacht? Door te leren van eerdere begrotingen en resultaten, kun je veel scherper vooruitkijken. In onze eerste jaren ontbrak deze analyse wel eens, dat leidde tot de meest wilde en achteraf vervelende projecties.  

Het uiteindelijke doel is simpel, getallen die Finance ‘meeneemt’ en in hun programma’s vastleggen. Voor jou is de weg ernaartoe waardevoller omdat dat je daarin je verhaal vormt, aannames doet, keuzes maakt, prioriteiten stelt en ook je doelen benoemt. Giet je dit qua output in een vaste vorm, heb je direct een document om met je team en stakeholders in dialoog te blijven, een start om de uitvoering van je plan mee te besturen én een basis voor volgend jaar!